Θέατρο Οι δημιουργοί γράφουν

Ένα κοστούμι που «σπάει» σαν κουκούλι

«Η σκηνοθετική οδηγία ήταν να φτιαχτεί ένα κοστούμι για την “Ηλέκτρα”, που «σπάει», σαν κουκούλι, σαν τσόφλι αυγού. Με βάση αυτό, ξεκίνησα να δοκιμάζω οργανικά  υλικά που ναι μεν να έχουν μια σχετική αντοχή, αλλά να σπάνε πολύ εύκολα», γράφει στο artplay.gr η Ιωάννα Πλέσσα με αφορμή ένα κοστούμι που φτιάχνεται πέντε φορές και κάθε φορά από την αρχή για κάθε παράσταση της «Persona»  του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Αγαρτζίδη και Δέσποινας Αναστάσογλου με πρωταγωνίστριες την Δέσποινα Κούρτη και την Βίκυ Κατσίκα.

«Έτσι άρχισα να πειραματίζομαι με το κερί και τα διάφορα είδη του, σε συνδυασμό με τη τζίβα», συνεχίζει η Ιωάννα. «Η διαδικασία είναι η ίδια για κάθε κοστούμι. Απαιτείται ακρίβεια στη ποσότητα υλικών και στο τρόπο χρήση τους. Ακολουθείται όσο το δυνατόν καλύτερα, η ίδια λογική μιας και πρόκειται για οργανικά υλικά. Κατασκευάζεται στο ίδιο το θέατρο, για να αποφύγουμε τις πολλές μεταφορές, λόγο της ευαισθησίας που έχει. Κάθε εβδομάδα δημιουργούνται 5 νέα κοστούμια και από τα ήδη χρησιμοποιημένα παίρνουμε κομμάτια τα οποία  αναδιαμορφώνονται στα καινούργια. Αυτό απαιτεί 16 ώρες δουλειά στο θέατρο την εβδομάδα. Η διαδικασία όμως δε τελειώνει εκεί, καθώς 10  λεπτά πριν από κάθε παράσταση το νέο κοστούμι χρειάζεται ειδική προσαρμογή και επιπλέον επιμέλεια αφού φορεθεί πάνω στο σώμα της Δέσποινας Κούρτη».

 

15577925_1270477559665849_3963201236594125293_o

Η ιστορία

Η ηθοποιός Ελίζαμπεθ Βόγκλερ κατά τη διάρκεια μιας παράστασης ξαφνικά σταματάει να μιλάει και στέκει ακίνητη μπροστά στους θεατές. Έκτοτε στέκει ακίνητη και βουβή ενώπιον όλων. Από τη σκηνή του θεάτρου βρίσκεται στο λευκό, ψυχρό δωμάτιο ενός νοσοκομείου κι από εκεί στην ανησυχητική θαλπωρή μιας ιδιωτικής εστίας. Η θεραπεία της ηθοποιού αφήνεται στα λόγια της Άλμα, δηλαδή στον Λόγο κι εκείνος θα αναλάβει και τις δύο γυναίκες. Οι αρχικά διάφανοι και με ακρίβεια προσδιορισμένοι ρόλοι θα αναμειχθούν, θα αλλάξουν, θα υπονομευθούν, θα ισορροπήσουν οριακά, θα καταφύγουν σε διαδοχικές διάτρητες κρυψώνες, θα φτάσουν μια σπιθαμή από το να ανατιναχθούν· ακόμη περισσότερο θα κινδυνέψουν να γίνουν ένας.

Μια ιστορία για την μεθοριακότητα εντός, για τον πιο επικίνδυνο σωσία, εκείνον που επιλέγει μόνος του πότε θα εμφανιστεί, για το διπλό που είναι ένα, για την άλλη εκδοχή (μας), για το υποσκιασμένο μισό της προσωπικότητας· μια αναμέτρηση κυριαρχίας χωρίς αντίπαλο. Πώς είναι, άραγε, μια ολόκληρη προσωπικότητα; Κι όπως κι αν είναι, αντέχεται;

15676147_1270477842999154_2759303554837673669_o

 

Η ομάδα Elephas Τiliensis αναμετριέται με μια παράσταση για έναν μόνο ρόλο, που είναι δύο.

Οι σκηνοθέτες Δέσποινα Αναστάσογλου και Δημήτρης Αγαρτζίδης εξηγούν: «Στην Persona παρατηρούμε δύο πρόσωπα που ρισκάρουν να εξομολογηθούν, να ευχαριστηθούν, να παίξουν, να αφεθούν, να συνδεθούν και να ταυτιστούν, ενώ εμείς τα παρατηρούμε, παρατηρώντας ταυτόχρονα τον εαυτό μας. Το κείμενο του Bergman είναι ένα υπαρξιακό θρίλερ, μια κωμωδία της κατάστασης του καλλιτέχνη που διερωτάται εναγωνίως για την αλήθεια, ενώ έχει τέλεια επίγνωση της συνθήκης του ψεύδους που κατασκευάζει.  Η συνάντηση της ηθοποιού Ελίζαμπεθ Βόγκλερ και της νοσοκόμας Άλμα έχει προκαλέσει πολλές ερμηνείες και όλες ισχυρές. Η μαγική όμως αξία της για εμάς είναι ότι ”δεν πειράζει”. Δεν πειράζει να μην επιλέξουμε, γιατί μπορεί όντως να ισχύουν όλες αυτές οι ερμηνείες ή καμία. Διότι εν τέλει εδώ τα πρόσωπα δεν επικοινωνούν βάσει περιεχομένου, αλλά βάσει νοήματος και το νόημα γεμίζει από την ξεχωριστή ανάγκη του καθενός και της καθεμιάς μας, από το έλλειμμα και το πλεόνασμά μας. Αλλά βασικά από το έλλειμμα. Και είμαστε γεμάτοι από έλλειμμα. Ο Βergman, απόλυτος ανατόμος της ψυχής, με το πιο ευαίσθητο νυστέρι και την πιο γλυκιά νάρκωση, μας καταβυθίζει στον εαυτό μας. Και αυτό είναι η πιο απλή, η λαϊκή τέχνη του θεάτρου: να βλέπεις κάτι λίγο από εσένα επί σκηνής, ό,τι και αν αυτό σου προκαλεί».

Λίγα λόγια για την Ιωάννα Πλέσσα

Η 25χρονη Ιωάννα Πλέσσα, είναι απόφοιτος του τμήματος Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης της Σχολής Καλών Τεχνών. Από το 2008 έχει πάρει μέρος σε εκθέσεις εικαστικού περιεχομένου και φεστιβάλ σε Ελλάδα αλλά και εξωτερικό έχοντας διακριθεί με βραβεία για το έργο της.

Το 2014 ξεκίνησε να εργάζεται στο θέατρο κοντά στο Δημήτρη Παπαϊωάννου ως βοηθός γλύπτη -κατασκευή σκηνικών ειδικών αντικειμένων, για τη παράσταση ‘’Still Life’’ και έχοντας επιπλέον μια μικρή συμμετοχή ως βοηθός γλύπτη στην τελετή έναρξης των πρώτων Ευρωπαϊκών αγώνων για το Μπακού.

Έχει εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη του  Ευριπίδη Λασκαρίδη για τη παράσταση “Relic” για την οποία έχει φτιάξει και τις ειδικές κατασκευές καθώς και ως βοηθός σκηνοθέτη του Μιχάλη Αγγελίδη για τη παράσταση “Δαίμονας” (Κ.Ε.Τ.).

Επιπλέον έχει αργαστεί  ως βοηθός σκηνογράφου με τον Χρίστο Δεληδήμο, την Κατερίνα Ζερβουδάκη, την Γιωργίνα Γερμανού κ.α.

Έκτοτε  επιμελείται τα γλυπτικά- σκηνικά αντικείμενα και κοστούμια για διάφορες παραστάσεις  και έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες και χορογράφους όπως η Μαρία Παπαδοπούλου,  ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα  Αναστάσογλου, ο Βασίλης Λιάκος κ.α.

Από το 2015 είναι ιδρυτικό μέλος της πλατφόρμας παραστατικών τεχνών “ΜΕΤΑ” ως Εικαστικός Επιμελητής –Υπεύθυνη Σκηνής

15540705_1270477672999171_8189670465666835802_o

 

«Persona» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου

Παίζουν: Δέσποινα Κούρτη, Βίκυ Κατσίκα

persona_1

Δραματουργική επιμέλεια: Αλέκος Λούντζης, Αναστασία Μητροπάνου

Μουσική: Σαβίνα Γιαννάτου

Σκηνικός χώρος, Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού

Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος

Κινησιολογική επιμέλεια: Έντι Λάμε

Προβολές: Μικαέλα Λιακατά

Κοστούμι Ηλέκτρας: Ιωάννα Πλέσσα

Βοηθός κατασκευής κοστουμιού Ηλέκτρας: Κωνσταντίνος Χαλδαίος

Στο ρόλο της Ηθοποιού ακούγεται η Μαρία Κεχαγιόγλου

Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

15541104_1270477819665823_5262624280381148018_o

 

 

Θέατρο του Νέου Κόσμου- Δώμα

Μέχρι 19.2.2017

ΩΡΕΣ

Τετάρτη 21:15

Πέμπτη 21:15

Παρασκευή 21:15

Σάββατο 21:15

Κυριακή 19:00

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Τετάρτη-Πέμπτη-Παρασκευή

Κανονικό 12€

Φοιτητικό 10€

Ανέργων 8€

Σάββατο-Κυριακή

Κανονικό 13€

Φοιτητικό / Ανέργων 10€

 

Μάνια Ζούση