Θέατρο Ο Ρόλος μου

Αμαλία Μουτούση : «Η Νόρα πρέπει να κάνει την έξοδο για να ξαναγεννηθεί»

«Οι συναντήσεις με τους ρόλους, τα πρόσωπα, τις ηρωίδες και τους χαρακτήρες τους, είναι το πανεπιστήμιό μου, το μονοπάτι της αυτογνωσίας», αφηγείται στο artplay. gr η Αμαλία Μουτούση, με αφορμή «Το Κουκλόσπιτο» (Νόρα) του Ίψεν που επανέρχεται από την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής», σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα.

«Η σχέση μου ωστόσο με όλα αυτά τα πρόσωπα θα ήθελα να κρατά πάντα ένα στοιχείο ανοίκειο. Όσο και να έχω έρθει κοντά με αυτές τις ηρωίδες, καθώς έχω ζήσει μέσα από τα λόγια τους και μέσα από τις παραστάσεις, μου αρέσει πάντοτε να υπάρχει κάτι όπως μεταξύ αγνώστων, ένας αλληλοσεβασμός. Κάτι που ισχύει και στον έρωτα. Όσο κοντά και να έρθεις με τον άλλο και όσο πιο μεγάλη είναι η αγάπη, πάντοτε πρέπει να φροντίζεις αυτή τη σχέση, να μην γίνει δεδομένη και οικεία με έναν λάθος τρόπο. Αυτό το ανοίκειο με ενδιαφέρει πολύ στις σχέσεις με τους ρόλους μου. Για να μπορώ κάθε μέρα σε αυτήν την επανάληψη, να είμαι αβέβαιη, να ψάχνω, να αφουγκράζομαι, να μην ξέρω ακριβώς πώς να το κάνω, και έτσι να ξεπηδάει κάτι πολύ ζωντανό. Το θεατρικό πρόσωπο είναι σαν ένας ζωντανός άνθρωπος. Μου θυμίζει πολλές φορές όταν προσπαθούμε να μάθουμε ένα τραγούδι που στην αρχή υπάρχει η λαχτάρα γιατί δεν το ξέρουμε καλά και το προσεγγίζουμε όπως τα παιδιά που δεν έχουν ακόμα περπατήσει. Όταν το μαθαίνεις γίνεται δεδομένο. Νομίζω ότι έχει πάρα πολύ μεγάλη γοητεία, αφού το μάθεις, να μπορείς να κάνεις τον δρόμο της επιστροφής. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για να κρατάει τα πράγματα ζωντανά. Το προσπαθώ πολύ. Γιατί η Νόρα δεν παύει να είναι λέξεις, κάτι που βρίσκω πολύ γοητευτικό και ενδιαφέρον και μια ανεξάντλητη πηγή καθώς ένα πρόσωπο φτιάχνεται μέσα από μια αλληλουχία λέξεων και ήχων. Οι λέξεις θα ηχήσουν και το πώς θα ηχήσουν οι λέξεις έχει να κάνει με τον χαρακτήρα που θα προκύψει. Το βρίσκω πολύ μαγικό. Οι λέξεις θα ηχήσουν τις σκέψεις και αυτές θα δημιουργήσουν στο θεατή τη φαντασία του. Αυτό είναι μια τεράστια ομορφιά που σου δίνεται μέσα στον άγριο κόσμο, η οποία όμως έχει και μια τεράστια χειρονακτική εργασία. Η ποίηση για να γίνει πράξη έχει πολύ σκάψιμο και δουλειά πάνω στην πέτρα. Η Νόρα είναι αποτέλεσμα των λέξεων αλλά και όλης της ενέργειας που παράγεται μέσα σε μια συνεργασία και πρέπει να κρατήσουμε ζωντανή μια αναζήτηση προς αυτό που κάνουμε»

Ποια είναι η Νόρα

«Ο Ίψεν είναι πολύ μεγάλος δραματουργός και ποιητής . Τα πρόσωπά του προσδιορίζονται μέσα σε ένα χρονικό πλαίσιο αλλά έρχονται και από το πουθενά. Όπως της αρχαίας τραγωδίας. Ονόμασε την Νόρα σύγχρονη τραγωδία και επηρέασε όλο το μετέπειτα θέατρο. Στην παράστασή μας πέρα από την χειραφετημένη γυναίκα, και το πώς αυτή η κουκλίτσα, η κόρη του πατέρα και κούκλα του άντρα, καταφέρνει να κάνει αυτήν την έξοδο, ψάχνουμε να βρούμε τι σημαίνει αυτή η έξοδος για μας.
Πέρα από τη Νόρα θέλουμε να φωτίσουμε το αντρόγυνο και την μοίρα τους όταν καλούνται να γίνουν ζευγάρι, όπως έλκονται και απωθούνται οι πλανήτες, είναι τόσο δυνατό αυτό, τι σημαίνει αυτή η ένωση και πώς η Νόρα φεύγει από το κουκλόσπιτο γιατί ακριβώς αναζητά την ένωση, τον γάμο όταν του λέει «περίμενα το θαύμα». Και επειδή δεν έχει αυτήν την ένωση, φεύγει για να μην προδώσει κάτι μέσα της, αγνό, παρθενικό και ιερό, που δεν μπορεί ούτε η ίδια να ονομάσει. Βλέπεις ένα απίστευτο φως να βγαίνει από το κουκλόσπιτο, έξω στο σκοτάδι. Έχει κάτι σαν ανάληψη αυτό και έχει να κάνει με την ίδια μας την ζωή. Σε αυτό το ζευγάρι και σε αυτό τον γάμο θα αναγνωρίσουμε όλοι κάτι πολύ βαθύ και κάτι πολύ δικό μας. Αυτό το κουκλόσπιτο έχει πολλά ψέματα μέσα του, μυστικά, μηχανισμούς, αλλά έχει και πολύ αγάπη. Και όσα ψέματα και αν πει κάποιος, η ψυχή του θα μείνει ανέπαφη από αυτά, νομίζω η Νόρα είναι ένα τέτοιο πρόσωπο. Λέει πολλά ψέματα για να καλύψει και να σώσει και να προστατέψει τον άντρα της και την ίδια ώρα μένει ανέπαφη από το ψέμα.
Η Νόρα πρέπει να κάνει την έξοδο για να ξαναγεννηθεί. Το ότι αφήνει άντρα και παιδιά είναι μια αυτοκτονία. Βλέπεις πολλά επίπεδα. Μοιάζει λίγο σαν αφρός σαμπάνιας, σαν μπουλβάρ και από κάτω κρύβει απύθμενα υπαρξιακά και οντολογικά θέματα. Πρόκειται για κείμενα με πάρα πολύ ζουμί, που τα δουλεύεις ξανά και ξανά μια ζωή και είναι εξαιρετικό να τα σκαλίζουμε ανακαλύπτοντας τις ποιότητες και τις αξίες τους.
Μεγάλο ζητούμενο είναι η αφήγηση, πρέπει να λες την ιστορία με όλα αυτά τα μέσα που σου χρειάζονται για να είσαι ακριβής, καθαρός, αληθινός έτσι ώστε αυτή να «κατέβει κάτω».
Θέλω πολύ μέσα από το θέατρο να βρω έναν τρόπο πιο ησυχαστικό που να με συγκροτήσει και να με γυρίσει ξανά στο κέντρο μου, να έχει μια αντίσταση στο θόρυβο, την ισοπέδωση που σκορπίζει την ενέργεια.
Μου μαθαίνει και το πως ξεκίνησα, με τον Μιχαήλ στο Studio, τι υπήρχε τότε γύρω μου, που επέτρεπε κάτι πιο μοναχικό, πιο μυστικό, πιο συνωμοτικό, που είχε λίγο από αυτό το «α, συναντηθήκαμε εκεί». Έχω την αίσθηση ότι τώρα που έγινε ο κύκλος, με τον κορεσμό των θεαμάτων, της εικόνας, αρχίζει να ξαναγεννιέται μια τέτοια ανάγκη».

Μάνια Ζούση

DSCF6261 copySYLVIA

Ταυτότητα της παράστασης:
ΔΙΑΝΟΜΗ:
Αμαλία Μουτούση Νόρα
Άρης Λεμπεσόπουλος Τόρβαλντ Χέλμερ
Μαρία Ζορμπά Κριστίνα Λίντε
Γιώργος Συμεωνίδης Νιλς Κρόγκσταντ
Νικόλας Παπαγιάννης Γιατρός Ρανκ

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ – ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ: Γιώργος Σκεύας
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Σκεύας
ΣΚΗΝΙΚΑ: Εύα Μανιδάκη
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Άγγελος Μέντης
ΜΟΥΣΙΚΗ – ΣΥΝΘΕΣΗ ΗΧΩΝ: Σήμη Τσιλαλή
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Σύλβια Λιούλιου
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΥ: Φιλάνθη Μπουγάτσου
ΒΟΗΘΟΣ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΥ: Βέρικο Μγκελάτζε
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΧΤΕΝΙΣΜΑΤΩΝ: Αλέξανδρος Μπαλαμπάνης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Κώστας Ορδόλης
ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΑ: Γιώργος Ρυμενίδης
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Λυκόφως – Γ. Λυκιαρδόπουλος
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Κατερίνα Μπερδέκα

Θέατρο Οδού Κυκλάδων “Λευτέρης Βογιατζής”
Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη | τηλ. 210 8217877
Τιμές των εισιτηρίων 16 ευρώ κανονικό & 12 μειωμένο (Φοιτητικό, Ανέργων ΑμεΑ & Άνω των 65).

Ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 20.00
Πέμπτη & Παρασκευή 20.30
Σάββατο 21.00
Κυριακή στις 19.00