Animation Κινηματογράφος Φεστιβάλ

Αρίσταρχος Παπαδανιήλ : «Τα πολλά πρόσωπα της Ευρώπης στο Be There»

“Για πέμπτη συνεχή χρονιά το Be There! Corfu Animation Festival μας κάλεσε να «Eίμαστε Eκεί!» στην πανέμορφη Κέρκυρα μετατρέποντας τον φυλλοβόλο Οκτώβριο σε «σινεφιλοβόλο» μήνα και το βροχερό

φθινόπωρο σε «γλυκό έαρ» του κινηματογράφου εμψύχωσης.

Eikona_01

Ω! γλυκό Be There! οι σινεφίλ σε χαιρετούν και σε θυμούνται για όσα και φέτος είχες να προτείνεις, να προσφέρεις και κυρίως να προβάλεις στο Δημοτικό Θέατρο της Κέρκυρας και τον πολυχώρο Πολύτεχνο.

Eikona_02

 

Φέτος το φεστιβάλ είχε «πρόσωπο»· το πρόσωπο της Ευρώπης και για να είμαι πιο συγκεκριμένος, «τα πολλά πρόσωπα της Ευρώπης», τα οποία καθρέφτισαν με σαφήνεια οκτώ ειδικά αφιερώματα προβολών. Αυτή τη θεματική είχε κατά νου και η ταλαντούχα σκηνοθέτις-animator αλλά και εικονογράφος Kim Noce όταν εικονογραφούσε την εξαίσιας αισθητικής φετινή αφίσα του φεστιβάλ, σημειώνοντας πως επιχείρησε να αιχμαλωτίσει την ουσία της Ευρώπης, την “Ευρώπη” ως ιδέα. Κατά την Kim «Η “Ευρώπη” είναι ένα παιδί: το κεφάλι της έχει φτιαχτεί από όλα όσα έχει μάθει, ελπίζει και φοβάται. Δεν είναι ακόμη ενήλικας ούτε ελεύθερη και δεν έχει αναπτύξει δυναμική… αλλά είναι χαοτική και ακατάστατη. Ένα παιδί κάνει λάθη αλλά έχει ελπίδα για το μέλλον.»

Eikona_03
“Faces from Places: Greece” (Sacrebleu Productions) / “The Water Bearer” (Mew Lab) / “Slaves” (Story AB).

 

Ανάμεσα στις οκτώ ειδικές προβολές αφιερώματα στην πολυπρόσωπη Ευρώπη είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τον πλούτο παραγωγής της γαλλικής εταιρείας Sacrebleu Productions, μεταξύ των οποίων τα θαυμάσια “Madagascar, a Journey Diary”, “Faces from Places: Greece” και “Tram”, τον δημιουργικό οίστρο του βρετανικού ανεξάρτητου στούντιο Mew Lab, που καταφέρνει με επιτυχία να περάσει την πειραματική του οπτική γλώσσα και στη διαφήμιση με πλέον χαρακτηριστικό το “The Water Bearer” για την Twyford Waterworks, καθώς επίσης και την τριλογία ντοκιμαντέρ animation “Hidden”, “Sharaf”, “Slaves” (Μεγάλο Βραβείο Annecy Cristal 2009) για τα παιδιά και τα ανθρώπινα δικαιώματα από τη σουηδική εταιρεία παραγωγής Story AB.

Η δημιουργική παραγωγή της Ελλάδας ήταν δυναμικά παρούσα στο Ευρωπαϊκό Αφιέρωμα του φεστιβάλ με ένα διπλό πρόγραμμα προβολών επιλεγμένων χρονολογικά ταινιών από την ASIFA Hellas, την Ένωση Ελλήνων Δημιουργών Κινουμένων Σχεδίων, η οποία μαζί με τον διαδικτυακό κόμβο Greekanimation.com διοργανώνει φέτος πολλές δράσεις στο πλαίσιο του εορτασμού «70 Χρόνια Δημιουργίας Ελληνικών Κινουμένων Σχεδίων (1945-2015)». Είχα τη χαρά και τιμή, εκπροσωπώντας ως μέλος την ένωση ASIFA Hellas, να προλογίσω το συγκεκριμένο πρόγραμμα προβολών και να μιλήσω για τις προγραμματισμένες δράσεις και οράματα που έχουμε για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού animation.

Eikona_04
“Στην Κορυφή του Κόσμου/Longway North” (Sacrebleu Productions).

Ένας λόγος, πέραν της καλλιτεχνικής ποιότητάς τους, για τον οποίο ξεχωρίζω και αναφέρω τα συγκεκριμένα, από τα οκτώ συνολικά, αφιερώματα είναι διότι είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τους δημιουργούς/παραγωγούς των ταινιών, μιας και ήταν προσκεκλημένοι του Be There! Corfu Animation Festival με την ιδιότητα των μελών κριτικής επιτροπής στα διαγωνιστικά τμήματα – μεγάλου μήκους, μικρού μήκους, φοιτητικό- του φεστιβάλ. Έτσι λοιπόν, θα μου μείνει αξέχαστη η γνωριμία με τον βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα και υποψήφιο για Όσκαρ παραγωγό Ron Dyens, ιδρυτή της εταιρείας παραγωγής Sacrebleu Productions, ο οποίος επιφύλασσε και ένα ακόμη δώρο για το φεστιβάλ· έναρξη με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων που παρήγαγε με τίτλο “Longway North”. Μια μαγευτική ταινία, η οποία στην παγκόσμια πρεμιέρα της τον Ιούνιο στο φεστιβάλ του Annecy της Γαλλίας απέσπασε το Βραβείο Κοινού.

Eikona_05
H Kim Noce και ο Schaun Clark (Mew Lab) παρουσιάζουν τη δουλειά τους στο Πολύτεχνο.

 

Δηλώνω αντίστοιχα γοητευμένος από το δημιουργικό ζευγάρι στην τέχνη και τη ζωή, Kim Noce και Shaun Clark, των οποίων η καλλιτεχνική σύμπραξη «γέννησε» το Mew Lab, ένα στούντιο με έδρα το Λονδίνο, το οποίο εκτός από τη διάθεση για πειραματισμό στα αφηγηματικά στιλ και τις τεχνικές του δισδιάστατου animation, μετρά υποψηφιότητες για τα περίφημα Bρετανικά Bράβεια BAFTA. Μάλιστα, η Kim εκτός από το σχεδιασμό της υπέροχης αφίσας του φεστιβάλ, διοργάνωσε και ένα εκπληκτικό εργαστήριο stop-motion ανάγλυφου animation με πρώτη ύλη τον πηλό και βάση το συναίσθημα.

Eikona_06

Η σκηνοθέτις Hanna Heiborn (Story AB) κατά την προβολή του “Sharaf” στο Πολύτεχνο.

 

Στις διεθνείς γνωριμίες να προσθέσω και τη Σουηδή σκηνοθέτιδα Hanna Heilborn, συνιδιοκτήτρια της σουηδικής εταιρείας παραγωγής Studio AB, η οποία πρωτοτυπεί συνδυάζοντας ήδη από τη δεκαετία του ’90 το τρισδιάστατο animation με το ντοκιμαντέρ με εξαιρετικά αποτελέσματα, τόσο σε επίπεδο τεχνικής και αισθητικής, όσο -κυρίως- κατάθεσης οπτικοακουστικών ντοκουμέντων.

Eikona_07

Αρίσταρχος Παπαδανιήλ, Ron Dyens, Kim Noce καθ’οδόν για τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Κέρκυρας (photo by Shaun Clark) / Ron Dyens / Hanna Heilborn.

 

Όλοι οι προσκεκλημένοι είχαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε καλύτερα στο πλαίσιο των ομιλιών του διήμερου φόρουμ «Be Professional! Το Animation πέρα από το Αnimation» που διοργάνωσε το φεστιβάλ στην ατμοσφαιρική Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Κέρκυρας, όπου μεταξύ άλλων ομιλιών ο Ron ανέπτυξε το εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα: «Γαλλικές Ταινίες Animation: Παραγωγή και Συμπαραγωγή» και η Hanna μίλησε για την «Οπτική Πολιτική».

Eikona_08“Meet the Directors: The Animator’s Couch”.

 

Βέβαια, οφείλω να ομολογήσω ότι η καλύτερη γνωριμία όλων μας έγινε με αφορμή την παιγνιώδη πρωτοβουλία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Be There!, Βασίλη Κρουστάλλη, στο πλαίσιο του “Meet the Directors: The Animator’s Couch”, όπου περνώντας από την πολυθρόνα του ψυχαναλυτή animation όλοι οι συμμετέχοντες σκηνοθέτες είχαμε την ευκαιρία να διηγηθούμε εμπειρίες και ευτράπελα της δημιουργικής διαδικασίας και εμπειρίας μας. Πάντως για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, οι πιο αποκαλυπτικές «συνεδρίες» μας έγιναν μεταξύ σοφρίτου και παστιτσάδας, των πλέον δηλαδή παραδοσιακών πιάτων της Κερκυραϊκής κουζίνας.

Eikona_09
Laëtitia Kulyk (Γαλλικό Ινστιτούτο Αθήνας), Αρίσταρχος Παπαδανιήλ, Ron Dyens (photo by Kim Noce).

 

Στην κριτική επιτροπή του φετινού Be There! συμμετείχε και μια πολύ αγαπημένη μου γνώριμη, η σκηνοθέτις-animator Έφη Παππά, την οποία είχα πρωτογνωρίσει το 2008 στο φεστιβάλ Animasyros 1.0 και χαίρομαι αφάνταστα που δικαιώνει με τις δημιουργίες και την πορεία της, αυτή μου την πρώτη αίσθηση ότι πρόκειται για μια δημιουργό με όραμα και προσωπικότητα. Αρκεί να αναφέρω ότι η ταινία της “My Stuffed Granny” που δημιούργησε στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών της σπουδών στο National Film & TV School του Λονδίνου είναι από τις πλέον βραβευμένες φοιτητικές ταινίες animation Έλληνα δημιουργού. Μάλιστα, η συγκεκριμένη ταινία παρουσιάστηκε με εξαιρετικό τρόπο στο “Be Professional! Forum” από τη Λέκτορα του τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας Ιονίου Πανεπιστημίου, Βιλελμίνη Σωσώνη και τη μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος, Ισμήνη Καραντζή στο πλαίσιο πρακτικής εφαρμογής οπτικοακουστικής μετάφρασης για άτομα με αναπηρία. Εφαρμογή που χαιρέτισε με ενθουσιασμό ο παρευρισκόμενος στην παρουσίαση στην Δημοτική Κεντρική Βιβλιοθήκη Κέρκυρας, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος Γιάννης Γιάλλουρος.

Eikona_10Βασίλης Κρουστάλλης, Έφη Παππά, Kim Noce.

Η παρουσία της Έφης στο φεστιβάλ συνδυάστηκε και με την εξέλιξη παραγωγής της ταινίας κινουμένων σχεδίων «Το Νησί που Μάγεψε η Θάλασσα», η οποία εμπνέεται από τον πολιτισμό και την ιστορία της Κέρκυρας και αποτελεί ανάθεση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κέρκυρας σε συνεργασία με το Be There! Corfu Animation Festival, γεγονός που αποτελεί μια εξέλιξη για το φεστιβάλ, το οποίο με αυτή την κίνηση λειτουργεί και ως παραγωγός ταινιών animation.

 

Eikona_11
“Οικογενειακή” φωτογραφία από την επίσημη Τελετή Λήξης του φεστιβάλ.

Πολλές οι άξιες μνήμης στιγμές από το φεστιβάλ. Η επίσκεψη στην Εθνική Πινακοθήκη Κέρκυρας και τους εικαστικούς θησαυρούς της και η προβολή του αφιερώματος «Μάστορες της Ζωγραφικής», όπου αριστουργήματα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής μας αποκαλύφθηκαν μέσω του animation. Η έκπληκτη δικαίωση στο πρόσωπο της Φαίδρας Δεριζιώτη, τη στιγμή που πληροφορήθηκε τη βράβευση της ταινίας της “Ciel” ως καλύτερη ελληνική φοιτητική. Η χαριτωμένη αμηχανία της Kim Noce που παραλάμβανε το δικό της βραβείο για τη μικρού μήκους ταινία της “Nest of Stones” από τον Shaun Clark.

Eikona_12Μεταμεσονύκτιες “τελετές λήξης” ημέρας στο Πολύτεχνο (photo by Shaun Clark).

Οι τεχνοκριτικές με τον Διονύση και οι όμορφες μεταμεσονύκτιες συζητήσεις με την Έφη, τον Θεόδωρο και τον Χριστόδουλο. Τα φωτεινά χαμόγελα της ομάδας παραγωγής και εθελοντών του Be There! και ιδιαιτέρως, του Γιώργου του πολυτεχνίτη, της καμεΡέας, του φωτοποδηλάτη Βαγγέλη, της ραδιοφωνικής Ιωάννας, της θεατροσινεφίλ Μαριάντζελας, των οδηγών μας Ανδρέα και Νίκου, της ξεναγού μας Τζούλιας, του Νίκου του ταξιδευτή των 22 ετών και 28 χωρών.

 

Eikona_13
Αφίσα της εκδήλωσης “The Animator Sings”.

Τέλος, θα ήθελα να αναφέρω την ξεχωριστή πρόταση-έκπληξη που μου επιφύλασσε το Be There! και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Βασίλης Κρουστάλλης, η οποία έμελλε να εξελιχθεί σε μοναδική εμπειρία. Πρόκειται για την παράλληλη εκδήλωση με τίτλο “The Animator Sings”, όπου κλήθηκα να την εγκαινιάσω τραγουδώντας επί σκηνής το τραγούδι “The Rains of Castamere”, διασκευή του οποίου ερμηνεύω στην ομώνυμη ταινία κινουμένων σχεδίων με υπότιτλο “An Animated Choreography of Departures” που δημιούργησα εμπνεόμενος από τη σειρά “Game of Thrones”. Η ταινία προβλήθηκε στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα του Πολύτεχνου και ακολούθησε η εμφάνισή μου πριν το live του ψυχεδελικού rock μουσικού σχήματος από την Κέρκυρα “Deadfile”. Ευχαριστώ θερμά τον Βασίλη για αυτή την πρόσκληση-πρόκληση και τον Νίκο Μασσαρά του Πολύτεχνου για την εξαιρετική συνεργασία και τον υπέροχο ήχο (ο οποίος δυστυχώς, δεν αποδίδεται στο βίντεο).

Εύχομαι ολόψυχα στο Be There! να συνεχίζει τους εμπνευσμένους δημιουργικούς του πειραματισμούς και να μας φέρνει όλους εκεί· στο σταυροδρόμι όπου συναντιούνται οι προβολές των ψυχών και των βλεμμάτων!”

Αρίσταρχος Παπαδανιήλ
Σκηνοθέτης-Animator