Οι δημιουργοί γράφουν Χορός

Μαρία Γοργία: «Η Μητριαρχική Πατριαρχία συνεχίζει να πρωτοστατεί»

17379826_10155116091274609_816211513_o

«Ακόμα ένα έργο που ξεκίνησα γιατί με βασανίζει χρόνια εμένα την ίδια αυτή η αίσθηση ελλειπτικότητας, και μόνο τα τελευταία χρόνια έχω ανακαλύψει πόσο καλά και περίτεχνα είναι κτισμένη αυτή η ανεπάρκεια, και με πόσα κιλά σίδερο έχουν εμποτιστεί τα θεμέλια αυτής της κοινωνικής κατασκευής», γράφει μεταξύ άλλων στο artplay.gr η χορογράφος Μαρία Γοργία με αφορμή την πρεμιέρα του νέου της έργου «Το Μονόπετρο του Πύργου» στις 24 Μαρτίου στον νέο χώρο Αμάλγαμα, Μενάνδρου 47, 5ος όροφος.

«Τί να πω για «το Μονόπετρο του Πύργου»;  Δε μου αρέσει να ξαναλέω κάτι που έχει ειπωθεί ήδη, αλλά μάλλον είναι ανέφικτο αυτό ως ένα βαθμό. Η ανάγκη λοιπόν να ανήκουμε κάπου, να είμαστε με κάποιον και όχι πρώτιστα να είμαστε κάποιοι, ή να μάθουμε ποιοί είμαστε πρώτα, τί επιθυμίες έχουμε, ποιές μας τις έχουν «φορέσει», η αίσθηση της ανεπάρκειας του «μόνου» ανθρώπου, της ασημαντότητας εκείνου που δεν ανήκει κάπου, όλα αυτά αποτέλεσαν την πυρηνική ιδέα του έργου.

Ακόμα ένα έργο που ξεκίνησα γιατί με βασανίζει χρόνια εμένα την ίδια αυτή η αίσθηση ελλειπτικότητας, και μόνο τα τελευταία χρόνια έχω ανακαλύψει πόσο καλά και περίτεχνα είναι κτισμένη αυτή η ανεπάρκεια, και με πόσα κιλά σίδερο έχουν εμποτιστεί τα θεμέλια αυτής της κοινωνικής κατασκευής. Ταυτόχρονα βέβαια, αυτό το οικοδόμημα δε βασίζεται μόνο σε φόβους και ελλείμματα αλλά και στη «φυσική» τάση του ανθρώπου για μοίρασμα και κοινωνικοποίηση.

Γεννημένο μέσα από τους προσωπικούς μου προβληματισμούς και βιώματα, τον «Πύργο» του Κάφκα και το «Ο θάνατος της Οικογένειας» του Ντέιβιντ Κούπερ, το Μονόπετρο του Πύργου περνάει από το προσωπικό στο συλλογικό-πολιτικό, από το έμφυλο στο βαθύτερα υπαρξιακό, από τη σουρεαλιστική σχεδόν αφήγηση του έργου του Κάφκα στο ρεαλισμό του σήμερα. Όπως η Χωρομέτρης του Πύργου έχει προσληφθεί από την Κλαμ (τα φύλα έχουν αντιστραφεί σε σχέση με το έργο του Κάφκα), και όλη η αγωνία της είναι να ανήκει στον Πύργο, έτσι και στο Σήμερα η αγωνία του ατόμου δεν είναι να αναπτύσσει την αίσθηση του ποιός είναι, αλλά να αναλάβει έναν συγκεκριμένο ρόλο (σύζυγος, πατέρας, μάνα κτλ.), να ανήκει κάπου, να βρει ένα σύντροφo, να παντρευτεί να αποκτήσει έτσι ταυτότητα!

Τα κοινωνικά στερεότυπα ξεπροβάλλουν και πάλι μέσα από απλές σκηνές καθημερινότητας. Πίσω από όλα ίσως κρύβεται η προβληματική σχέση του ατόμου με τη Μάνα…Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα η Μητριαρχική Πατριαρχία, φορώντας ακόμα και φεμινιστικά ρούχα, συνεχίζει να πρωτοστατεί.

Στο έργο υπάρχει συνέχεια λόγος και κίνηση, σε σχέση “εξαρτητική” θα έλεγα όπως εκείνη για την οποία μιλώ παραπάνω, αναφερόμενη βέβαια σε άλλα πεδία. Σε μια-δυο σκηνές μόνο δεν υπάρχει λόγος. Ο κεντρικός ρόλος της γυναίκας Μ είναι χωρισμένος στην ίδια και στον αφηγητή της, την Ν (που “είναι μια πλευρά της Μ…”). Τα αρχικά των ονομάτων δεν είναι τυχαία. Εκτός του ότι αναφέρονται στις δυο γυναίκες περφόρμερς, σε εμένα και στην πολύ έμπειρη και χαρισματική Νικολέτα Ξεναρίου, δημιουργούν στο τέλος του έργου μια χορωδία ήχων-συλλαβών-λέξεων όπως “μάνα, μόνη, μοναξιά” και άλλες…

Επίσης, για πρώτη φορά σε έργο του Αμάλγαμα παίρνουν μέρος άνδρες που δεν είναι επαγγελματίες του χώρου του χορού ή του θεάτρου. Οι άνδρες αυτοί επιλέχτηκαν μετά από ειδική audition που έκανα λίγους μήνες πριν και με συγκεκριμένο ηλικιακό όριο (40-60 χρονών). Ήθελα να δουλέψω και να εμπνευστώ από το «ακατέργαστο», αλλά και από την έκφραση ανθρώπων που βρίσκονται στη λεγόμενη «μεσηλικίωση», τουλάχιστον με την ετυμολογική έννοια της λέξης».

Μαρία Γοργία

Συντελεστές

Σύλληψη-χορογραφία-σκηνοθεσία-σκηνογραφία: Μαρία Γοργία

Ερμηνεία:  Μαρία Γοργία, Μιχάλης Καζάζης, Θεοφάνης Καλεβράς, Παύλος Λαουτάρης, Νίκος Μαϊνάρης, Νικολέττα Ξεναρίου, Θανάσης Παπαδημητρίου, Γιάννης Σπανός

Κείμενα: Φραντς Κάφκα, Μαρία Γοργία

Διασκευή κειμένων: Μαρία Γοργία

Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλλης

Φωτογραφίες: Μαρίνα Τσελεπή

Επιμέλεια κειμένου: Έφη Γιαννοπούλου

Βίντεο τρέιλερ: Περικλής Μαθιέλλης

 

16427541_1188045597978511_3717102833195382660_n

Χώρος Αμάλγαμα

Μενάνδρου 47, 5ος όροφος, Αθήνα

 

Παραστάσεις:

Από 24 Μαρτίου μέχρι και  30 Απριλίου (εκτός  του Πάσχα),

κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή

ώρα έναρξης 21.15 / διάρκεια: 70 λεπτά

είσοδος ελεύθερη με προαιρετική οικονομική συνεισφορά

απαραίτητη τηλεφωνική κράτηση στο 6944686991

ο χώρος υποδέχεται αυστηρά έως 45 άτομα